پلیت کوتر چیست و چه کاربردی دارد؟

پلیت کوتر

پلیت کوتر چیست و چه کاربردی دارد؟

پلیت کوتر ابزاری ساده اما حیاتی در پزشکی است. این وسیله نقش مهمی در جراحی ها و برخی اقدامات درمانی ایفا می کند و به جراحان در کنترل خونریزی، انعقاد بافت ها و انجام برش های دقیق و ظرف کمک می کند. در ادامه بیشتر با روند کارکرد و کاربرد پلیت کوتر و حتی اینکه پلیت کوتر چیست، آشنا می‌شوید. همچنین بیشتر به معرفی انواع آن و نحوه استفاده از این وسیله پرداخته شده است. با مجله آموزشی تجهیزات پزشکی هاسپکسا همراه ما باشید.

پلیت کوتر چیست؟

پلیت کوتر یا پلیت الکتروکوتر در واقع بخش کوچکی از یک فرآیند مهم در جراحی را تشکیل می‌دهد. در زمانی که برشی در بدن فرد ایجاد می‌شود، معمولا این کار با یک قلم و با سوزاندن بخش از بدن رخ می‌دهد. پلیت کوتر با خروج بار اضافی از بدن فرد، سبب می‌شود تا آسیب ناشی از سوزاندن بدن برای ایجاد شکاف به میزان کمتری برسد. این دستگاه به الکتروتر وصل می‌شود تا حین جراحی بار اضافی خارج شود.

پلیت کوتر ظاهری شبیه به یک پد دارد. در واقع پلیت کوتر که سیم‌هایی بلند به آن متصل می‌شود جزیی مهم از الکتروتر است. الکتروتر بدون پلیت کوتر کار نمی‌کند. 

انواع پلیت کوتر

پلیت کوترها به عنوان پد یا صفحه الکتروکوتر نیز شناخته می شوند، در انواع مختلفی تولید می شوند تا برای کاربردهای مختلف و بیمارانی با سنین و شرایط مخلتف و گوناگون مناسب باشند. برخی از رایج ترین انواع پلیت کوتر ها عبارتند از:

پلیت کوتر مونوپولار: در این نوع پلیت الکتروکوتر یک الکترود وجود دارد و برای جراحی های عمومی، زنان و زایمان مورد استفاده می شود. این پلیت کوتر مونوپولار در دو نوع تک لبه و دو لبه تولید می شود. نوع تک لبه برای برش و انعقاد بافت های ظریف تر و نوع دو لبه برای برش و انعقاد بافت های ضخیم تر مناسب است.

پلیت کوتر بای پولار: این نوع پلیت دارای دو الکترود است و بیشتر برای جراحی های تخصصی مانند جراحی مغز و اعصاب و چشم که نیاز به دقت و ظرافت زیادی دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

پلیت کوتر اطفال: این نوع پلیت کوتر برای کودکان طراحی شده و کوچکتر از پلیت کوتر بزرگسال است.

پلیت کوتر بزرگسال: برای بزرگسال طراحی شده و به دلیل بزرگ بودن، سطح تماس بیشتری با بدن بیمار دارد و جریان الکتریکی را به طور موثرتری منتقل می کند.

علاوه بر انواع پلیت کوتر های ذکر شده، پلیت کوتر یکبار مصرف، پلیت کوتر با ژل، پلیت کوتر بدون ژل نیز تولید می شوند.

کاربرد پلیت کوتر

همانطور که گفتیم دستگاه الکتروتر نمی‌تواند بدون پلیت کوتر فعال باشد. این وسیله کاربردهایی دارد که عبارتند از:

  • پلیت کوتر معمولا روی ران یا ساق پای بیمار قرار می‌گیرد. با خارج کردن بارهای اضافی، احتمال سوختگی و آسیب به بافت پوست به شدت کاهش پیدا می‌کند.
  • استفاده از پلیت کوتر سبب می‌شود تا حین جراحی احتمال برق گرفتگی کاهش پیدا کند.
  • افرادی که به آریتمی قلب دچار هستند از پلیت کوتر حین جراحی آنها استفاده می‌شود. این دستگاه سبب می‌شود تا این افراد در معرض ایست قلبی قرار نگیرند.
  • به سادگی پلیت کوتر متصل می‌شود و هیچ دردی هم بیمار متحمل نمی‌شود.
  • نوع پلیت کوتر خود را بر اساس توان دستگاه الکتروتر انتخاب کنید. در واقع باید پلیت کوتر با دستگاه الکتروتر شما سازگار باشد.
  • معمولا برای دستگاه‌های الکتروتر، پلیت کوتر سازگار تولید می‌شود. سعی کنید با استفاده از نمونه مورد تایید و سازگار، احتمال خطا را به حداقل ممکن برسانید.
  • مسیر اتصال پلیت کوتر نباید طولانی باشد. زیرا در عملکرد آن تاثیر می‌گذارد.
  • پلیت کوتر در کنار کاهش احتمال سوختگی، مانع عبور جریان الکتریکی به قلب و شش بیمار می‌شود. رسیدن جریان الکتریکی به این دو بخش بسیار خطرناک است و ممکن است سبب ایست قلبی شود.

این محصول چگونه به کارکرد الکتروتر کمک می کند؟

پلیت کوتر یا پلیت الکتروکوتر به صورت تک لب و دو لب روی ساق پا و یا ران متصل شده و به راحتی جلوی عوارض ناشی از برق گرفتگی و سوختگی به هنگام جراحی و استفاده از دستگاه الکترکوتر را می‌گیرد. در حالی که دو الکترود به بدن بیمار متصل است، جراحی رخ می‌دهد. جراح با استفاده از بسامد رادیویی که به صورت ژنراتور از الکتروکوتر تولید می‌شود، اقدام به ایجاد برش و یا سوزاندن رگ‌ها  کرده و بدون عوارضی آسیب رسان، در زمانی کوتاه به هدف مورد نظر در جراحی می‌رسد.

نحوه استفاده از پلیت کوتر

در عموم جراحی ها از الکتروکوتر به دو روش جهت بند آوردن خونریزی ناشی از جراحی استفاده می شود:

راه اول که بیشترین موارد استفاده را دارد تحت عنوان الکتروکوتر مونوپلار (تک قطبی) شناخته می شود؛

در این روش جریان برق تنظیم شده دستگاه از طریق یک رابط و سیم به یک الکترود (عمدتا قلم کوتری) انتقال یافته و وارد بافت می گردد تا برش یا کواگوله (کنترل خونریزی) صورت پذیرد.

الکترود، عروق در حال خونریزی بافت را می سوزاند و به این ترتیب مانع خونریزی می شود و یا به برش بافت کمک می کند.

راه دوم در مواردی که خونریزی کم و نزدیک به نقاط و بافت های حساس می باشد استفاده می شود؛

در این روش باید از جریان برق خیلی ضعیف استفاده شود تا نسوج اطراف صدمه نبینند.

برای این منظور از روش دیگری برای استفاده از جریان الکتریسیته کمک گرفته می شود که اصطلاحاً روش بای پلار  نام دارد.

موارد احتیاط هنگام استفاده از پلیت و رابط پلیت الکتروکوتری

جراحـی ایمـن بـا دسـتگاه الکتروکوتر علاوه بر کیفیت و کارآیی دستگاه به آشنایی اپراتور با نکات ایمنی نیـز بـستگی دارد. به منظور دستیابی به ایمنی بیشتر و کاهش سوختگی های ناشی از الکتروکوتر، دستور العملی توسط کارشناسان متخصص این زمینه ایجاد شده است. در ادامه به مواردی از آن که مرتبط به پلیت الکتروکوتری می باشد اشاره می کنیم.

  • کابل های پلیت الکتروکوتر باید دور از بیمار و کابل های مانیتور قرار داده شوند و از حلقـه شـدن کابـل هـا خودداری شود.
  • پلیت قبل از استفاده مورد بازرسی قرار گیرد تا از پلیت های دارای فرورفتگی، چروک شـدگی یا خمیدگی در سطح پلیت استفاده نگردد. این ایراد ها می توانند نقاطی با چگالی جریان بالا ایجاد کنند که منجـر به سوختگی خواهد شد.
  • جنس و ابعاد پلیت، باید متناسب با توان خروجی انتخاب شود. در غیر اینصورت ممکـن اسـت در اثر افزایش چگالی جریان در محل تماس، سوختگی ایجاد شود.
  • ابعاد پلیت باید متناسب با سن بیمار (مخصوص اطفال ،کودکان و بزرگسالان) استفاده شود.
  • محل قرار گیری پلیت نزدیکترین مکان به محل مورد جراحی باشد تا جریان الکتریکـی کوتـاهترین مسیر را طی کند و در این مسیر، جریان از قلب و شش ها عبور نکند.
  • مطمئن شوید که پلیت الکتروکوتر دارای اتصال محکم و ثابت با پوست می باشد و تمام سطح چـسبنده پلیـت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پلیت در محلی عضلانی (مانند باسن یا کشاله ران) نزدیک به محل مورد جراحی قرار گیرد. از قرار دادن پلیت روی عروق خونی بزرگ زیر پوستی و استخوان ها اجتناب شود.
  • لبه های پلیت، در محل هایی که سطح تماس عضو کم است (مانند بازو و عضلات پشت ساق پا) قـرار نگیرد.
  • در صورت وجود قطعات فلزی داخل بدن بیمار، محل قرارگیری پلیت به گو نه ای انتخاب شود که جریان از این قطعات عبور نکند.
  • اتصال پلیت به بدن بیمار، هنگام جابجا کردن بیمار، مجددا کنترل شود.
  • از انباشته شدن مایع، بخصوص نزدیک پلیت جلوگیری شود.
  • مایعات جمع شده در زیر بیمار و گودی های بدن قبل از استفاده از دستگاه خشک شود. همچنـین در حین عمل، نقاطی از بدن را که تعرق زیاد دارند این مایعات جمع شده ، با حوله خشک نگه داشته شود.
  • بعد از هر عمل و نیز قبل از عمل بعد، دستگاه الکتروکوتر و لوازم آن مورد بازبینی قرار گیرند، تا کابل رابط های دارای عایق و اتصالات آسیب دیده مورد جایگزینی یا اصلاح قرار گیرند.
  • از آنجایی که پلیت کوتری در زمان عمل زیر شان های جراحی قرار می گیرد و قابل رویت نمی باشد، چنانچه مشکلی هم داشته باشد معمولا تا پایان جراحی و زمان انتقال بیمار از اتاق عمل این موضوع مخفی می ماند. همچنین، ممکن است موجب سوختگی بیمار گردد، پس می بایست در کیفیت، سایز و نصب آنها خیلی دقت شود.

کلام اخر

پلیت کوتر یکی از تجهیزات پزشکی است که همواره به فعال‌سازی دستگاه الکتروتر و حفظ جان بیمار در عمل‌های جراحی کمک می‌کند. در فروشگاه تجهیزات پزشکی هاسپکسا می‌توانید به انواع پلیت کوتر دسترسی پیدا کنید.

نظر خود را بنویسید